Header image

Giới Thiệu Về API Là Gì?

22/04/2022

1.58k

Giới Thiệu Về API

Xin chào các bạn, mình là Thắng, thành viên team QC của SupremeTech. Trong bài viết này, mình sẽ giải thích cho các bạn về một khái niệm rất quen thuộc trong kiểm thử nói riêng mà còn trong ngành IT nói chung, đó là API.

Mình nhớ khoảng thời gian đầu tiên khi mình bắt đầu nhận việc trong một dự án với yêu cầu chỉ có API; lúc đó mình còn chưa có đủ kiến thức và kinh nghiệm cùng với sự tự tin về mảng này. Có rất nhiều câu hỏi trong đầu mình như phải tìm hiểu thế nào? Kiểm thử ra sao? Và sau đó mình đã cố gắng học hỏi và thực hành rất nhiều, sau cùng mình nhận ra API không quá khó như lúc đầu mình nghĩ, ít nhất mình đã có được kinh nghiệm và kiến thức để tự tin áp dụng vào trong dự án.

Ở đây, mình sẽ chia sẻ lại cho các bạn những gì mình đã tìm hiểu, đã áp dụng vào thực tế, để mọi người có góc nhìn khác khi một tester nhìn vào API thì sẽ như thế nào nhé.

API là gì?

API là viết tắt của cụm từ Giao diện lập trình ứng dụng (Application Programming Interface). API cung cấp khả năng truy xuất đến một tập các hàm hay dùng. Và từ đó có thể trao đổi dữ liệu giữa các ứng dụng. Một cách dễ hiểu thì API là một trung gian phần mềm cho phép hai ứng dụng giao tiếp với nhau.

Ví dụ về API trong thực tế

Tưởng tượng bạn bước vào một nhà hàng, bạn đặt món, nhân viên phục vụ sẽ tiếp nhận yêu cầu của bạn và đưa vào nhà bếp, sau đó sẽ mang ra món ăn đúng với yêu cầu của bạn. Trong ví dụ trên, API là nhân viên phục vụ, đã giúp bạn và đầu bếp giao tiếp với nhau.

Bây giờ hãy nghĩ về một trường hợp ứng dụng API trong thực tế nhé. Giả sử bạn đi du lịch, bạn sẽ vào trang web của các hãng hàng không nhằm kiểm tra chuyến bay, giá cả, số ghế,… Nhưng vấn đề ở đây là có quá nhiều hãng hàng không và bạn lại không muốn mất thời gian cho những việc thế này, thay vào đó, bạn có thể sử dụng các dịch vụ trực tuyến trung gian nhiều tiện ích như Traveloka hay Expedia. Những dịch vụ đó sẽ tương tác với API của các hãng hàng không để hiển thị cho bạn các thông tin liên quan không chỉ của một mà còn của nhiều hãng bay khác nhau, từ đó giúp cho bạn tiết kiệm được rất nhiều gian và công sức. API thật tuyệt vời đúng không!

what is an API

HTML là gì?

Khoảng thời gian sau khi World Wide Web (WWW) được ra đời vào cuối những năm 1980, nhu cầu trao đổi dữ liệu giữa các thiết bị điện tử trở nên phát triển hơn bao giờ hết. Vào thời điểm đó, các tập tin siêu văn bản HTML được đưa lên web và người sử dụng có thể đọc được nội dung một cách dễ dàng.

HTML là viết tắt của từ HyperText Markup Language – Ngôn ngữ Đánh dấu Siêu văn bản. Đây là một loại ngôn ngữ nhằm định dạng trang web thông qua các thẻ (tag) nhằm giúp cho máy tính hiểu được bố cục và cấu trúc của trang web và hiển thị trang web đó. Tuy nhiên lập trình viên chỉ có thể sử dụng những tag được quy định sẵn trong HTML khiến cho việc mở rộng hay tạo ra những nội dung mới trên website khá khó khăn.

Một vấn đề khác nữa là HTML chỉ đơn thuần là ngôn ngữ trình bày nội dung, nó không có chức năng lưu trữ hay trao đổi dữ liệu giữa các máy tính với nhau, nghĩa là các hệ thống không thể tương tác với nhau như cập nhật giá cả hàng ngày chẳng hạn.

XML là gì?

Do đó XML – Extensible Markup Language được ra đời với sứ mệnh tạo ra các tài liệu web cho cả người và máy tính đều có thể dễ dàng đọc được, khiến Internet thực sự trở thành một mạng lưới liên kết đúng nghĩa thật sự. XML được phát triển bởi mười một người đóng góp tại W3C vào năm 1997.

XML, đúng như tên gọi của nó (Extensible – mở rộng), đã giải quyết được một vài vấn đề của HTML như thay vì sử dụng các tag có sẵn thì XML cho phép các lập trình viên tự tạo ra các tag của chính mình, từ đó cho phép họ thể hiện được nhiều nội dung hơn trên website, và đặc biệt là XML cho phép gói dữ liệu vào trong nội dung văn bản và trao đổi giữa các hệ thống với nhau.

Trước khi XML ra đời thì các hệ thống vẫn có thể trao đổi dữ liệu với nhau nhưng đó là một quy trình rất phức tạp và phải thống nhất rất nhiều quy tắc, dẫn tới việc nếu trao đổi dữ liệu lớn thì sẽ xảy ra tình trạng bị mất dữ liệu trong lúc chuyển đổi. Với XML, lập trình viên có thể khai báo trước các tag của mình và các hệ thống đều có thể đọc được và tương tác với nhau dễ dàng hơn.

Mình sẽ lấy một ví dụ đơn giản cho bạn dễ hiểu nhé. Trong HTML có một thẻ tag là <title> nhằm khai báo tiêu đề trang web. Cấu trúc sẽ như thế này:

<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <title>Supremetech blog</title>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Trong khi đó, với XML bạn có thể tự khai báo thẻ tag <title> với nhiều mục đích khác nhau như tiêu đề trang web và tiêu đề một quyển sách hiển thị trên trang web đó mà không lo bị lỗi:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<page>
  <head>
     <title>Book store</title>
  </head>
  <body>
    <library>
      <book>
        <title>Harry Potter</title>
        <author>J.K Rowling</author>
      </book>
      <book>
        <title>Sherlock Holmes</title>
        <author>Conan Doyle</author>
      </book>
    </library>
  </body>
</page>

Các bạn có thể thấy thẻ tag <title> nằm trong thẻ <head> sẽ được máy tính hiểu là tiêu đề của trang, còn thẻ <title> nằm trong thẻ <book> sẽ được hiểu là tiêu đề của quyển sách.

SOAP và RESTful

Sau khi hiểu được API là gì, các bạn sẽ thấy API vô cùng quan trọng trong thời đại số như hiện nay. Và như một điều hiển nhiên, mọi thứ sau khi phát triển một thời gian sẽ hình thành những quy tắc chung. Sau đây mình sẽ giới thiệu 2 chuẩn phổ biến là SOAP là RESTful.

SOAP

Sau khi XML ra đời, một vài kỹ sư tại Microsoft đã phát triển SOAP. SOAP là một tiêu chuẩn dựa hoàn toàn vào XML để chuẩn hóa việc giao tiếp giữa server và thiết bị (client), từ đó giúp cho việc phát triển API tốt hơn. Sau khi SOAP xuất hiện, đặc biệt vào năm 2000, SOAP đã được Microsoft và IBM thúc đẩy và trở nên phổ biến. Một số công ty và các tập đoàn lớn đã sử dụng SOAP như HP hay Oracle cho các chương trình của họ.

Một vấn đề khá lớn của SOAP là có quá nhiều quy tắc phải tuân thủ khiến cho lập trình viên thấy nó quá khó để sử dụng. Mặc dù việc có nhiều quy tắc cũng là một ưu điểm của SOAP bởi vì nhờ đó các lập trình viên có thể tạo ra các hệ thống độc lập nhưng vẫn giao tiếp tốt với nhau. Từ khả năng giao tiếp tốt đó, các hệ thống lớn gồm nhiều hệ thống liên quan sẽ được quản lý và phát triển một cách dễ dàng hơn.

RESTful

Một nhà khoa học máy tính tên Roy Fielding đã nhìn ra vấn đề đó và giới thiệu tiêu chuẩn REST trong luận văn tiến sĩ của mình với mục đích duy nhất: tạo ra tiêu chuẩn giúp cho các server đều có thể giao tiếp được với nhau. Nếu như SOAP sử dụng XML để tạo request và response thì RESTful có thể tạo request với một URL đơn giản đi cùng với các phương thức (method) như GET, POST, PUT, DELETE và response trả về cũng được viết ở nhiều dạng như JSON hay CSV. Bạn hãy nhìn vào ví dụ dưới đây về request và response của API dùng để xem giá cả nếu được viết dưới dạng XML theo tiêu chuẩn SOAP:

  • Request
<?xml version="1.0"?>

<soap:Envelope
xmlns:soap="http://www.w3.org/2003/05/soap-envelope/"
soap:encodingStyle="http://www.w3.org/2003/05/soap-encoding">

<soap:Body>
  <m:GetPrice xmlns:m="https://www.w3schools.com/prices">
    <m:Item>Apples</m:Item>
  </m:GetPrice>
</soap:Body>

</soap:Envelope>
  • Response:
<?xml version="1.0"?>

<soap:Envelope
xmlns:soap="http://www.w3.org/2003/05/soap-envelope/"
soap:encodingStyle="http://www.w3.org/2003/05/soap-encoding">

<soap:Body>
  <m:GetPriceResponse xmlns:m="https://www.w3schools.com/prices">
    <m:Price>1.90</m:Price>
  </m:GetPriceResponse>
</soap:Body>

</soap:Envelope>

Source: W3C

Rất là rắc rối và phức tạp đúng không nào. Trong khi đó nếu ta cũng dùng API gọi thông tin về giá sản phẩm theo RESTful thì chỉ cần gửi request tới URL (https://www.w3schools.com/prices), chọn method là GET thì sẽ có response dưới dạng JSON như sau:

{
    "Apple": "1.90"
}

Nhìn vào API theo tiêu chuẩn RESTful bạn cũng nhận ra nó đơn giản và dễ dùng hơn SOAP đúng không? Đó là lí do mà vì sao RESTful được sử dụng rất nhiều vào ngày nay.

Một lí do khác là vào thời điểm những năm 2000, Internet phát triển cực kì mạnh mẽ, đặc biệt là mảng thương mại điện tử. Rất nhiều tập đoàn lớn lúc đó đã phát triển API của mình để nhiều bên có thể truy cập vào dữ liệu sản phẩm của họ. Lúc đó Salesforce là một trong những người tiên phong cung cấp API của mình dưới tiêu chuẩn SOAP nhưng lại không được nhiều lập trình viên ưa chuộng vì tài liệu hướng dẫn sử dụng hơn 400 trang.

Trong khi đó, Ebay, mặt khác lại cung cấp API theo chuẩn RESTful và đã đạt được sự thành công đáng kể so với đối thủ là Salesforce lúc bấy giờ khi mà nhiều bên cảm thấy API theo chuẩn RESTful dễ truy cập và dễ sử dụng. Kể từ đó là thời kì phát triển mạnh mẽ của RESTful API, nhiều ông lớn đã đi theo Ebay như Amazon, Flickr,… Dưới đây là sơ đồ thống kê mức độ phổ biến các chuẩn API vào năm 2014:

API

Source

Dưới góc độ kiểm thử và sự phổ biến của RESTful nên mình sẽ nói kỹ hơn về chuẩn này nhé.

RESTful API

Hình ví dụ ở trên minh họa một cách đơn giản về nguyên lý hoạt động của API theo tiêu chuẩn RESTful. Hãy lấy lại ví dụ ở phần trước đó về việc bạn sử dụng Traveloka để xem thông tin về chuyến bay nhé. Bạn vào mục tra cứu chuyến bay trên web Traveloka, sau bước này thì website – client sẽ gửi request theo giao thức HTTP tới server của hãng bay. Tùy thuộc vào phương thức – method bạn gửi thì server sẽ có những xử lý tương ứng. Trong RESTful sẽ có 4 phương thức cơ bản sau đây:

  • GET (SELECT): Trả về một Resource hoặc một danh sách Resource.
  • POST (CREATE): Tạo mới một Resource.
  • PUT (UPDATE): Cập nhật thông tin cho Resource.
  • DELETE (DELETE): Xoá một Resource.

Những phương thức hay hoạt động này thường được gọi là CRUD tương ứng với Create – Tạo, Read – Đọc, Update – Sửa, Delete – Xóa.

Ví dụ ở đây bạn muốn xem thông tin về chuyến bay thì method client dùng sẽ là GET nhằm lấy về danh sách các chuyến bay theo yêu cầu của bạn. Sau khi server nhận được request của Client sẽ tiến hành trả về dữ liệu phù hợp response. Dữ liệu trả về thường được viết dưới dạng JSON hoặc XML tùy thuộc vào tính chất của dự án. Dữ liệu trả về gồm có cấu trúc như sau (mình sẽ để dưới dạng JSON nhé):

{
    "status_code": 200,
    "data": [
        {
            "name": "LH370",
            "Time": "Mar 29, 2022",
            "City": "DNG"
        },
        {
            "name": "LH370",
            "Time": "Mar 29, 2022",
            "City": "HCM"
        }
    ],
}

Các bạn có thể thấy ở response có dòng “status_code”, biến này sẽ cho chúng ta biết được trạng thái của response trả về. Các mã sẽ được phân thành các nhóm như sau:

  • 2xx: Successful responses / Phản hồi thành công:
  • 200 OK – Trả về thành công cho những phương thức GET, PUT, PATCH hoặc DELETE.
  • 201 Created – Trả về khi một Resource vừa được tạo thành công.
  • 204 No Content – Trả về khi Resource xoá thành công.
  • 3xx: Redirects / Điều hướng
  • 304 Not Modified – Client có thể sử dụng dữ liệu cache.
  • 4xx: Client errors / Lỗi phía client
  • 400 Bad Request – Request không hợp lệ
  • 401 Unauthorized – Request cần có auth.
  • 403 Forbidden – bị từ chối không cho phép.
  • 404 Not Found – Không tìm thấy resource từ URL
  • 5xx: Server errors / Lỗi phía máy chủ
  • 500 Server Error: domain, hosting hết hạn, hoặc dừng server đột ngột để test
  • 502 Bad Gateway
  • 503 Service Unavailable

Web services là gì? Phân biệt API và web services

Và lúc này khái niệm web services trở nên phổ biến. Giờ chúng ta tìm hiểu thêm một khái niệm mới nhé.

Nói một cách khái quát, web services là những tài nguyên có sẵn trên internet, là dịch vụ cung cấp một số chức năng mà các ứng dụng khác có thể sử dụng. Chức năng này có thể bao gồm xử lý thanh toán, đăng nhập và lưu trữ cơ sở dữ liệu. Cả API và web services đều đóng vai trò giúp cho các ứng dụng giao tiếp được với nhau. Điểm khác biệt cơ bản giữa API và web services đó là web services giúp các ứng dụng giao tiếp với nhau trên Internet nhưng API có thể giúp các ứng dụng giao tiếp với nhau mà không cần Internet. Chúng ta có thể nói tất cả web services là API nhưng không phải API nào cũng là web services.

Hơi rắc rối đúng không nào, mình sẽ lấy một ví dụ cho bạn dễ hình dung nhé:

Hầu như trong cuộc sống ngày nay chúng ta luôn có sẵn ứng dụng Facebook trên điện thoại của mình. Khi bạn bắt gặp một khoảnh khắc nào đó và muốn chụp một bức hình để chia sẻ cho bạn bè cũng xem, bạn sẽ bấm vào biểu tượng máy ảnh trên Facebook và nó sẽ mở màn hình chụp ảnh cho bạn. Lúc này Facebook sẽ gọi API máy ảnh của điện thoại để sử dụng máy ảnh ngay trên ứng dụng mà không cần phải mở app chụp ảnh mặc định của điện thoại, và việc gọi API này thì không cần mạng. Ở một trường hợp khác, khi bạn vào xem thông tin một địa điểm nào đó trên Facebook thì sẽ thấy bản đồ chỉ đường tới địa điểm đó đúng không? Lúc đó Facebook sẽ gọi API (web services) từ Google Map để lấy thông tin bản đồ về và thao tác này chắc chắn cần mạng mới có thể làm được.

Cho tới hiện tại, việc tranh cãi SOAP hay RESTful tốt hơn vẫn chưa hề kết thúc. Tùy thuộc vào tính chất của dự án và sở thích của lập trình viên mà chúng ta sẽ lựa chọn chuẩn phù hợp. SOAP có thể phức tạp, phải tuân thủ nhiều quy tắc nhưng đôi khi nó lại dễ sử dụng trong một số trường hợp, còn đàn em của nó là RESTful nổi lên như một giải pháp thay thế mới mẻ song vẫn có những vấn đề của riêng nó.

Bài viết giới thiệu về API của mình đến đây là hết, mình rất vui vì một phần nào đó đã giúp các bạn có thêm những kiến thức mới. API theo chuẩn RESTful rất phổ biến, do đó kĩ năng kiểm thử API theo chuẩn này rất cần thiết với tester. Những bài viết tiếp theo mình sẽ giới thiệu cho các bạn về những công cụ thường được sử dụng trong việc test API như Postman, Charles,… Hẹn gặp lại các bạn lần sau!

Reference

  • W3schools (no date) W3schools.com, W3Schools Online Web Tutorials. Available at: https://www.w3schools.com/xml/xml_soap.asp (Accessed: 04 October 2024).
  • Jay (2023) Soap and rest at odds, The History of the Web. Available at: https://thehistoryoftheweb.com/soap-rest-odds/ (Accessed: 04 October 2024).
  • Harrington, D. (2024) The history of rest apis – readme: Resource library, ReadMe. Available at: https://readme.com/resources/the-history-of-rest-apis (Accessed: 04 October 2024).

Author: Thang Tran

Related Blog

Knowledge

Others

+0

    Must-Have Tools for Business Analyst

    In today’s fast-evolving tech world, working smart has become even more crucial than working hard. In IT environments — and in any modern business — managing a growing amount of complex work can’t rely solely on memory, scattered emails, or individual Excel sheets. One of the most effective ways to boost productivity intelligently is through the use of supporting tools.This isn’t just a trend anymore — it’s quickly becoming the standard in many companies. For Business Analysts (BAs), the right tools don’t just make you more efficient — they make you more professional. Let’s explore some essential tools every BA should have in their toolkit 👇 1. Draw.io A free, intuitive diagramming tool to visualize processes, systems, data, or ideas.It’s ideal for modeling workflows and mapping business logic. Key Features: Free and no registration required — just go to diagrams.net.Flexible storage — save files locally or to Google Drive, OneDrive, GitHub, GitLab.Rich icon library — supports UML, BPMN, flowcharts, network diagrams, and more.UML & BPMN ready — perfect for use cases, activity diagrams, and business flows.Easy collaboration when stored on shared drives.Cross-platform — available on web, desktop, and as a VS Code extension. Limitations: Real-time collaboration isn’t as strong as tools like Figma.Performance may drop with very large or complex diagrams. 2. Miro Miro is an online collaborative whiteboard designed for teams to brainstorm, plan, and visualize ideas in real-time. Key Features: Infinite canvas — visualize projects without space limits.Real-time collaboration — comment, vote, and co-edit instantly.Rich templates — includes user story maps, journey maps, mindmaps, Kanban boards, and wireframes.Integrations — connects with Jira, Confluence, Slack, Teams, Google Drive, and more.Great for mapping processes, use cases, roadmaps, or even UI mockups. Limitations: Free plan limits the number of boards.Large boards with many assets may slow down performance. 3. Trello Trello is a Kanban-based task management tool that helps teams visualize and track progress easily. Key Features: Simple drag-and-drop interface.Highly customizable boards, lists, and cards.Each card can include checklists, attachments, labels, due dates, and assignees.Seamless integration with Google Drive, Slack, Jira, GitHub, and others.Real-time updates across all team members.Works on web, desktop, and mobile. Limitations: Free plan limits the number of integrations (Power-Ups). 4. Jira Jira by Atlassian is the industry-standard project management tool for Agile teams. Key Features: Built for Scrum and Kanban teams.Highly customizable workflows, fields, and automation rules.Transparent tracking of tasks, blockers, and progress.Integrates with hundreds of DevOps, CI/CD, and testing tools.Scales from individual tasks to enterprise-level project portfolios. Limitations: Steep learning curve for beginners.Can be costly for large teams.Requires experienced admins for setup and maintenance.May run slower on large, complex projects. 5. Typescale A handy tool for generating consistent typography systems (font size, line height, spacing) for web or app design. Key Features: Automates type scale creation.Multiple presets and flexible customizations.Preview and export CSS directly.Ensures responsive and accessible typography. Limitations: Not suitable for all design systems or content types.Limited control over detailed responsive behavior. 6. Adobe Color An intuitive color palette generator to create harmonious and accessible color schemes. Key Features: Easy-to-use color wheel with real-time updates.Auto-generates color harmonies based on color theory.Supports HEX, RGB, and CMYK formats.Integrates seamlessly with Adobe tools like Photoshop, Illustrator, and XD.Community palette sharing and inspiration gallery. Limitations: Contrast still needs manual checking for accessibility.Some auto-generated palettes may need manual tweaking.Colors can look different on various screens. 7. Contrast Checker A simple but vital tool to ensure readability and accessibility by checking text and background contrast per WCAG standards. Key Features: Simple interface — input colors and get instant feedback.Ensures compliance with accessibility guidelines.Real-time updates as you adjust colors.Bridges design and development — everyone can validate contrast easily. Limitations: Doesn’t reflect results accurately for complex backgrounds.Doesn’t account for font size, spacing, or user testing conditions. Why Use These Tools? Transparency: Everything — from tasks to deadlines — is clearly tracked. For example, Trello helps answer questions like “Who’s doing what?” and “What’s the current status?”Visualization: Tools like Draw.io help transform abstract logic into clear, easy-to-understand diagrams.Collaboration: Integrating tools like Miro, Jira, or Slack ensures everyone stays aligned and reduces miscommunication. Tips for Getting Started Start small: You don’t need every tool at once. Begin with Jira or Trello, then expand.Build shared habits: Tools only work when the whole team uses them consistently.Learn by doing: Explore free trials and tutorials, then apply them directly in your current projects.Stay updated: Tools evolve fast — keeping up helps you stay ahead. Using tools isn’t just about having more software — it’s about changing the way we work.They make our processes more transparent, our teamwork more seamless, and our output more efficient. For Business Analysts, these tools are not just “nice-to-have” — they’re what turn you from a task executor into a strategic enabler for your team. Read more related articles from SupremeTech!

    31/10/2025

    62

    Sang Ngo

    Knowledge

    +1

    • Others

    Must-Have Tools for Business Analyst

    31/10/2025

    62

    Sang Ngo

    Knowledge

    Others

    Our culture

    +0

      How to Step Out of the “Forwarder” Shadow?

      Have you ever, as a Comtor or Business Analyst (BA), felt like… a messenger? Every time the client asks something, you turn to the team, copy their answer, translate it, and send it back — just passing messages instead of actually owning the conversation. At SupremeTech, our BA team jokingly calls this role the “Professional Forwarder.” Through many “lost in translation” moments, we’ve learned valuable lessons on how to step out of that shadow — to become real connectors between the client and the team. Let’s hear from our BA team as they share practical tips to help you move beyond being a “forwarder” drawn directly from real project experience. Signs You Might Be Forwarding Too Much 1. The classic line: “Let me check with the team.”It’s not wrong — but if you’re saying it too often, it might mean you don’t fully understand the issue. 2. Lack of confidence in meetings: Many new BAs struggle with open-ended questions. When you don’t fully understand the product, you can’t confidently answer questions from both the client and your internal team. The PM asks about progress, you look at the Sprint Backlog full of numbers — and still don’t know where to start. 3. Avoiding technical talk: The moment you hear technical terms, you “pass the ball” to the PTL — without really understanding what’s being discussed. 3 Steps to Escape the “Forwarder Manager” Role So, how can you move from being a Forwarder to becoming a true communicator — someone who understands, connects, and leads discussions effectively? Here are three simple but powerful steps you can start practicing right away: 1. Before Forwarding, Ask Yourself: Do I understand at least 70% of this content?Have I tried to reproduce the bug, test the feature in the DEV environment, or explore the possible cause myself?If I were the dev/tester receiving this message, would I have enough context to understand it?Can I classify the issue — is it about UI/UX, logic, data, or business flow?Can I try to answer part of it first, then confirm later? 👉 This habit helps you learn something new every day, instead of just finishing tasks every day. 2. In Every Meeting – Observe and Lead What is the team really discussing? Do I understand the big picture?If the conversation is technical, how does it relate to the overall context?Is anyone confused? Can I help clarify? If you find yourself unsure about all three — take notes, take notes, and take notes.Meeting minutes and your own notes will help you retain details and follow up later for deeper understanding. 3. Build Strong Foundations Whether you’re a Comtor, BA, or PO, a solid foundation in product knowledge, business logic, and basic technical understanding helps you make better decisions — and lead your team effectively. Don’t get stuck thinking “that’s not my task.” Instead, learn actively by: Reading about technical keywords used in your project.Redrawing the business flow yourself to truly understand it.Asking devs, QCs, PTLs, and clients for their perspectives.Finding a technical advisor who can review your understanding and answer your tech-related questions. Every time you’re about to forward a message, pause for a minute — dig a little deeper.Each pause adds to your knowledge and analytical mindset. These small daily efforts will sharpen your skills and confidence — helping you grow not only as a professional BA, but also as a potential Project Leader who truly adds value to the team.

      31/10/2025

      68

      BA Team

      Knowledge

      +2

      • Others
      • Our culture

      How to Step Out of the “Forwarder” Shadow?

      31/10/2025

      68

      BA Team

      Team Người Việc: Winning with AI-Assisted Development at SupremeTech

      AI

      AI-assisted development

      +0

        How Team Người Việc Won SupremeTech’s AI Hackathon 2025 with AI-Assisted Development and Agile Thinking

        24 hours. 10 teams. Countless lines of code. One team claimed the spotlight and took half of the 100 million VND prize pool. SupremeTech’s first-ever AI Hackathon was more than just a competition, it was a test of endurance, creativity, and teamwork. For one intense day and night, our participants pushed the limits of AI-assisted development, turning raw ideas into functioning prototypes under extreme time pressure. Among them, three teams rose above the rest. Their solutions not only showcased strong technical execution but also revealed how AI hackathon use cases can bring real business value in areas such as customer experience, automation, and data-driven decision-making. These top three use cases highlight the future potential of AI and the passion of SupremeTech’s people to turn vision into reality. Brought home the Top Prize - Team Người Việc stood out for their sharp strategy and teamwork. Their winning project solved a familiar yet complex issue in the tourism industry: managing group travel efficiently while ensuring every participant enjoys a seamless experience. Presented in clear business logic, executed with agile methodology, and powered by AI-assisted development, their solution proved that innovation thrives when technology meets human insight. Introducing the Team: Small but Strong Team Người Việc brought together a crew of four: Hung Dinh, Huy Nguyen, and Dung Nguyen as front-end engineers, and Khanh Nguyen as the business analyst. While other teams had five members, this smaller team turned their size into strength. With Khanh shaping the business logic and user journey, and the three engineers transforming those ideas into a functional product, they created a strong link between business insight and technical execution. Each member brought a distinct perspective: one focused on monetization and business value, another on operational flow, and others on technical quality and user experience. Together, they created a strong team that has both business insight and technical execution. Khanh shared that: “Everyone respected each other’s opinions. We weren’t chasing perfection, we were building something real, something that worked”. The Challenge: Turning Hot and Heavy Topic into Opportunity When the AI Hackathon began, the participating teams didn’t get to choose their challenge. Each team drew a topic randomly from a pool of three, and fate handed team Người Việc a challenge that was both broad and complex: Destination and Experience Management System for Tourism. Instead of seeing it as an obstacle, the team saw great potential in this topic: “It’s actually very close to what SupremeTech does,” one member shared. “Tourism and service coordination are among the industries where our clients face similar pain points. If developed further, this could even become a real product for the company”. For most teams, tackling something this wide in just 24 hours would be overwhelming. But for Người Việc, it became the perfect opportunity to combine business logic, agile thinking, and AI-assisted development into a single solution. Dũng, one of the front-end engineers shared: “We didn’t see it as just a travel problem. It’s a coordination problem that every company faces because of too many people, too little time, and too many things to track.” The Idea: Transforming Tourism Coordination with AI Manual planning and coordination often create time-consuming processes, lack of feedback, and fragmented communication across travel agencies, corporate HR departments, and trip participants. To solve this, Người Việc envisioned an end-to-end platform that connects all stakeholders, from travel agencies and corporate planners to event organizers and trip participants.The system enables users to: Create and customize travel itinerariesConnect directly with travel agencies through a marketplace modelTrack schedules via QR codeProvide instant feedback during the trip. In short, it bridges the gap between demand and supply in hospitality, creating a more transparent, interactive, and seamless travel experience. The Process: From Brainstorming to AI-Assisted Development What set Người Việc apart was their strategic mindset before touching a single line of code. Instead of rushing to use AI tools right-away, the team began with a face-to-face brainstorming session, mapping out what a real group trip looks like from start to finish: from planning and agency communication to real-time updates and user feedback. To validate their ideas, they even called friends working in hospitality to understand pain points from the field such as: how agencies handle client requests, where information gets lost, and what travelers actually expect. Only after this discovery phase, the team moved into design and development. They first created clear user stories and workflows on their own, then applied story-based prompting by feeding those stories into ChatGPT and Copilot to generate database schemas, API endpoints, and code snippets. This structured use of AI helped them align technical output with business logic and speed up development. Their approach became a model of how AI-assisted development and agile methodology can complement each other, keeping logic clear while boosting speed. Their mantra throughout the process was simple yet powerful: Think first, then use AI smartly. This mindset kept their workflow focused, turning AI into a productivity multiplier instead of a shortcut, and became a highlight in their AI hackathon journey.Without a QC member, the team stayed flexible and shared responsibilities across roles. Each member could take on multiple tasks when needed, but they still kept a clear structure in how they worked. The PTL and BA stepped in as real users, testing features and giving feedback from a user’s point of view. After defining their user roles and business logic, Team Người Việc translated their ideas into a working prototype. Their platform acts as a bridge between corporate planners and travel agencies, creating a space where requests, itineraries, and feedback flow seamlessly in real time. The system’s core features included: Trip creation and customization: HR or operation teams can build itineraries, adjust timelines, and submit requests tailored to their needs.Agency collaboration: Travel agencies receive those requests, update details, and negotiate directly through the platform, no more back-and-forth emails or lost messages.Participant tracking: Each trip generates a public QR code, allowing members to follow updates, view schedules, and send instant feedback during the journey.Transparency and engagement: The platform closes the communication loop, giving every stakeholder a clearer view of the process. With these key flows completed, the team delivered a functional MVP, a product with clean logic, smooth handoffs between roles, and enough structure to be reused or scaled for other industries. Modern Tech Stack Built for AI-Driven Innovation To bring their concept to life within 24 hours, Team Người Việc designed a tech stack that was modern, lightweight, and AI-friendly. Every layer from frontend to deployment was chosen to balance speed, scalability, and maintainability. Frontend Layer: Fast and Built for Clarity The team developed the user interface using Next.js 15 to handle both page rendering and API routes. Combined with TypeScript, it provided type safety and consistency across all modules, reducing human errors in the rush of development. For styling and components, they used Tailwind CSS and shadcn/ui, which allowed them to quickly create a clean, responsive design without spending time reinventing basic UI elements. Despite the tight schedule, the frontend still delivered a cohesive experience from trip creation to QR-based tracking, proving that with the right stack, agility doesn’t mean sacrificing structure. Backend Layer: Structured Logic and Data Flow Behind the interface, the team used Prisma ORM to manage the database layer. Its schema-first approach, paired with TypeScript integration, helped them maintain data consistency while iterating rapidly. The backend services were also written in Next.js, utilizing server functions to keep everything unified and easy to deploy. This setup gave the team clear control over their data models and allowed them to focus on the business logic, ensuring that trip creation, feedback collection, and participant interactions all flowed smoothly without manual handling. Infrastructure & Deployment: Stability under Pressure To keep their development-to-demo pipeline fast and reliable, Người Việc deployed their system on AWS using Dokploy - a self-hosted CI/CD solution that automates Docker-based deployments. This environment allowed them to push code, test changes, and release updates seamlessly without dependency conflicts. By using Docker containers, they replicated production conditions from the start, ensuring that the MVP remained stable and demo-ready throughout the hackathon. The setup was simple enough for rapid iteration yet robust enough to be scaled for real client use. AI Tools: A Smarter, Not Faster, Way to Build AI played a key role in the team’s workflow but only after the foundation was set.ChatGPT acted as their assistant for ideation and logic design, helping refine user stories, define acceptance criteria, and clarify user flows. Meanwhile, GitHub Copilot served as their pair programmer, generating clean snippets, suggesting improvements, and handling repetitive coding tasks. Instead of using AI as a shortcut, Người Việc used it as an accelerator by integrating it at the right moments to enhance productivity while keeping control of direction and logic. >>> Read more related articles: AI-Assisted Ecommerce Solution Wins Third Place at SupremeTech AI Hackathon 2025How Human Intelligence and AI Capabilities Can Redefine Software Development | Featuring The 1st Runner-Up of SupremeTech AI Hackathon 2025 Judges’ Feedbacks Business Perspective From a business perspective, the judges saw Team Người Việc as a perfect example of practicality and vision. Their solution showed how AI-driven development can address real client needs, especially in industries like travel and hospitality. However, the judges also provided constructive feedback for future improvement. While the idea covered a broad scope from sales to operations, they suggested narrowing the focus to one specific stage in the travel management cycle. By doing so, the solution could achieve higher feasibility and faster adoption in real-world scenarios. The judges also encouraged documenting the team’s AI-assisted project management workflow as a reference for future AI hackathon journeys within SupremeTech. The final presentation showcased all the best qualities of their teamwork. The judges highlighted Người Việc’s clear storytelling, strong time management, and smooth demo delivery that effectively illustrated how their system worked. The team’s confident, structured presentation left a lasting impression and perfectly captured the spirit of SupremeTech’s AI Hackathon. Technical and Engineering Perspective From a technical point of view, the judges recognized Người Việc as a team that combined strong engineering skill with thoughtful use of modern tools. They developed their product on a well-defined code base with clear development standards, following a structured flow from analysis and design to implementation, which is remarkable under the time pressure of a 24-hour hackathon. The highlight of their approach was the story-based prompting technique, which kept the project’s logic coherent from start to finish. By crafting prompts around user stories rather than isolated tasks, the team ensured that every AI-generated piece of code served a real business purpose. This balance between automation and human reasoning became one of the defining features of their success. Teamwork: Staying Calm When Things Went Wrong No hackathon story is complete without chaos and Người Việc had their moment too. Just before the final presentation, disaster happened: the team’s slide suddenly became inaccessible because their shared drive was locked by the judges. With only minutes left, they borrowed a laptop, rebuilt the slides from scratch, and walked onto the stage calm and composed delivering a confident demo that looked effortless to the audience. The team recalled “After 22 hours of coding, what stayed with us wasn’t exhaustion. It was that moment when everyone looked at each other and said: We'll make it work, no matter what.” Voices from the Winners For Team Người Việc, winning the hackathon was not just about the prize, it was about learning how humans and AI can truly collaborate. Reflecting on the experience, Dũng shared: “We realized that AI isn’t just a tool, it’s a real teammate, if you know how to ‘talk’ to it. Each team used AI differently: some for brainstorming, some for UI design, others for presentation. But the prompts we gave were never the same, and that’s why the results were so different. AI only shows its real power when people know how to guide it.” As winners, the team also offered advice for those who will join future hackathons: “Prepare everything you can beforehand: boilerplate code, deployment setup, tools, and your fighting spirit. Once the event starts, every minute counts. And above all, trust your team” Conclusion Team Người Việc proved that real innovation is not only about technology, but about people working together with purpose. By combining business insight, teamwork, and the smart use of AI, they turned a difficult 24-hour challenge into a real achievement. For SupremeTech, this victory is more than just a competition result. It’s a reminder that the future of development starts with clear thinking, strong teamwork, and the courage to explore new ways of building with AI. Appendix: 1. How the Team Applied AI Throughout the Project StageApproachAI Application/ Tools UsedAnalysis & DesignThe whole team brainstormed together, role-playing as real users to map out workflows and features.No AI used — this was the most human-driven stage focused on critical thinking.User Story writingConverted rough ideas into logical workflows, defined goals, and acceptance criteria.ChatGPT acted as a virtual BA, turning brainstorm notes into professional User Stories and Acceptance Criteria.Coding (User Story Based)Developers implemented each User Story while communicating directly with the AI assistant for suggestions and refactoring.GitHub Copilot served as a coding partner, reading stories, suggesting code, refining syntax, and accelerating implementation.Testing & ReleaseThe PTL and BA acted as real users to test the product, identify bugs, and refine the UX before release.No AI used — manual testing for real-user validation. 2. Team Tech Stack LayerTech StackFrontend & Backend (Fullstack)Next.js 15 (App Router)UI Libraryshadcn/ui + TailwindCSSAI AssistantChatGPT + GitHub CopilotInfra / DeployAWS + Dokploy 📩 Read more articles about us here: SupremeTech’s Blog

        22/10/2025

        211

        Quy Huynh

        AI

        +1

        • AI-assisted development

        How Team Người Việc Won SupremeTech’s AI Hackathon 2025 with AI-Assisted Development and Agile Thinking

        22/10/2025

        211

        Quy Huynh

        nguoi lao wins third place AI hackathon ecommerce AI

        AI

        AI-assisted development

        +0

          AI-Assisted Ecommerce Solution Wins Third Place at SupremeTech AI Hackathon 2025

          SupremeTech’s first-ever AI Hackathon was more than just a competition. It was a thrilling test of creativity, focus, and endurance. For 22 hours, teams of passionate innovators raced against time to turn bold ideas into working prototypes that could bring real business value through AI. Among them was team Người Lào, whose project tackled one of the most relevant challenges in modern retail: building an omnichannel e-commerce and loyalty platform supported by AI. The goal was to create a system that connects online shopping, personalized loyalty programs, and in-store interactions into one seamless customer journey.What made Người Lào stand out was their business-driven mindset. Instead of treating the task as a purely technical challenge, they saw it as an opportunity to transform how Vietnamese cosmetic retailers connect with their customers. Their answer was ViEC Beauty, an innovative AI-powered e-commerce solution built on Zalo Mini App, turning a familiar local platform into a powerful tool for digital commerce. Meet The Team Team Người Lào was formed with the simple spirit of having fun, staying friendly, and learning together. Everyone joined with an open mind, ready to give their best once the challenge began. The team brought together members from different backgrounds, covering all key roles in a real project from infrastructure and front-end to back-end, business analysis, and quality control.Phuoc Pham, the team leader, believed great teamwork mattered more than perfect technical skills. What he looked for were people who knew their strengths and were willing to give their all. With that mindset, Người Lào grew into a team built on trust, respect, and laughter, values that ultimately became their greatest strength. When a Familiar Task Became the Toughest Challenge At first, the assignment sounded simple: create a multi-channel e-commerce and loyalty platform for retail stores. Building e-commerce systems was something most members already did in their daily work. But soon they realized that creating a typical shopping app would not stand out. To impress the judges, they needed something fresh, a solution with clear business impact and technical creativity. In just 22 hours, with five members and the support of AI tools, Người Lào had to deliver a product that was practical, scalable, and market-ready. Finding a Small Idea with Big Impact After a few brainstorming sessions, they decided to focus on a small but meaningful niche: the Vietnamese cosmetic retail market. This idea came from observing how many small cosmetic shops in Vietnam were struggling to keep up with the digital shift. While big players like Shopee and TikTok Shop dominate online sales, a large number of small cosmetic stores still lack proper digital tools to compete. These stores serve a loyal base of middle-aged customers who have strong purchasing power but are often left behind in the rush of digital transformation. They do not need complex apps or flashy platforms. What they need is something simple, familiar, and trustworthy. Người Lào identified three major problems these small retailers face: Losing connection with middle-aged customers who prefer personal interaction but no longer visit the store as often.Lack of customer insights makes it hard for shop owners to understand shopping habits or preferences.Being overshadowed by large e-commerce platforms, which are slowly taking over their loyal customer base. With those challenges in mind, Người Lào saw an opportunity to make a real difference. Instead of competing with big platforms, they wanted to empower small retailers with a digital tool that feels local, personal, and easy to use.That was when the idea of building an AI-powered e-commerce solution on Zalo Mini App, namely ViEC Beauty, was born. ViEC Beauty is a platform that could bring e-commerce and loyalty features right into the ecosystem that Vietnamese users already trust and use every day. It was a smart move that combined business empathy, technical creativity, and a clear understanding of the local market. From Idea to Prototype in 24 Hours Once the idea was clear, the real race began. With only 24 hours to bring ViEC Beauty to life, Người Lào jumped straight into action. The plan was simple: divide roles clearly, trust each other’s strengths, and move fast. Hieu Vo, the dev lead, took charge of integrations and overall coordination. Anh Duong focused on building the back end with Laravel and setting up the admin site. Hieu Cao worked on the front end of the Zalo Mini App. At the same time, Huong Nguyen took on both the Business Analyst and Quality Control roles to ensure everything aligned with the initial vision. Meanwhile, Phuoc Pham, the team leader, acted as the bridge connecting everyone - reviewing ideas, making key decisions, and preparing the final presentation slides. With all the key roles covered, the team had a 360-degree view of the project, from technical implementation to business logic and user experience. They spent the first ten hours coding with AI Copilot and documenting the workflow. It was intense but exciting until the team hit a wall. The AI started producing conflicting UI components due to unclear process design in the initial prompts. What was supposed to save time ended up creating bugs that needed hours to fix. But instead of getting frustrated, the team stayed calm, laughed it off, and worked together to debug and refine the product until everything clicked into place. When the final hour arrived, they had a fully working Zalo Mini App—not perfect, but functional, meaningful, and proudly built within a single sleepless day. The Product: Core Features That Matter ViEC Beauty, an AI-powered e-commerce solution built within the Zalo ecosystem, offered small beauty retailers an accessible and familiar way to sell online and engage customers. Core App Features Product Catalog: An easy-to-browse collection of beauty products directly inside Zalo.Basic Loyalty Point System: Customers earn and redeem points to encourage repeat purchases.Admin Dashboard Prototype: A simple dashboard for store owners to manage products, orders, and sales.Zalo Integration Setup: Allows stores to send personalized notifications, skincare reminders, and promotions through the Zalo Official Account. Super Admin System A more advanced panel included: Real-time data analytics for instant business insightsInventory management to track stock levelsCRM tools to maintain relationships and engagementCampaign and promotion management to run and measure marketing activities Even though some features like Group Orders and AI Skin Analysis were still in ideation, ViEC Beauty already demonstrated how a simple, focused solution could bring AI-powered value to small businesses. Tech Stack The team built ViEC Beauty with React and Zalo SDK for the front end, Laravel for the back end, MySQL for the database, and EC2 cloud infrastructure for hosting. They chose familiar and reliable technologies to move fast and deliver results within 24 hours, prioritizing execution over complexity. >>> Read more related articles: SupremeTech’s AI Hackathon 2025: A blend of Product-Focused Spirit and AI-assisted DevelopmentHow Human Intelligence and AI Capabilities Can Redefine Software Development | Featuring The 1st Runner-Up of SupremeTech AI Hackathon 2025 Judges’ Feedback The judges praised Người Lào’s strategic focus on a niche market and their decision to build on the Zalo Mini App, calling it a practical and high-potential approach. They noted that while the product targeted small beauty retailers, a limited market segment, it had strong potential for real-world implementation. They recommended expanding ViEC Beauty into a multi-store SaaS platform, adding community-driven features, and integrating AI more deeply for personalization and competitiveness. On the technical side, the judges commended the team’s clear planning, fast execution, and AI integration. They encouraged the team to make AI applications more visible and explore scalability for larger projects. Overall, Người Lào left a strong impression with a well-executed prototype and a clear vision for future growth. Teamwork Memorable Moments For Phuoc Pham, the leader, the biggest lesson was simple: strong determination makes anything possible. He learned to stay focused, manage effort wisely, and balance ambition with practicality so the team could deliver on time. To him, the real strength of Người Lào came from teamwork, from every member understanding their own strengths and supporting one another toward a shared goal. Huong Nguyen shared that the hackathon was an unforgettable experience, a test of creativity, patience, and collaboration. From ideation to final delivery, every member gave their best and learned how to manage time, communicate, and step outside their comfort zones. Winning third place was a proud moment, but for the team, the valid reward was the experience itself, learning, laughing, and building something meaningful together. Conclusion For Người Lào, the SupremeTech AI Hackathon 2025 was more than a contest. It was a journey of teamwork, creativity, and discovery. In just 24 hours, they turned an idea into a working Zalo Mini App that blended business insight, AI innovation, and human collaboration. Their story proved that success is not just about winning but about learning how to move fast, stay focused, and create with purpose. ViEC Beauty started as a hackathon project, but it carries the potential to grow into something much bigger for Vietnam’s beauty retail industry. Team Phuoc Pham T. - Senior Infra EngineerHieu Vo H. - Senior BE EngineerDuong Nguyen V. A. - BE EngineerHieu Cao K. - FE EngineerHuong Nguyen T.T. - Quality Control Engineer  Tech Stack Frontend: React, Zalo SDKBackend: LaravelDatabase: MySQLInfrastructure: EC2, Cloud 📩 Read more articles about us here: SupremeTech’s Blog

          21/10/2025

          203

          Ngan Phan

          AI

          +1

          • AI-assisted development

          AI-Assisted Ecommerce Solution Wins Third Place at SupremeTech AI Hackathon 2025

          21/10/2025

          203

          Ngan Phan

          Customize software background

          Want to customize a software for your business?

          Meet with us! Schedule a meeting with us!